Jangan Sombong

Assalamualaikum!
Hi hi world! 
Its been a while since my last post. 

Reflecting back my days.
I manage to a lot of things since last January up until now. 
Alhamdulillah too many bad and good things happen.
This process of learning make me even be more bold (maybe)

Aku cuma rasa mahu share something.
Mungkin dengan meningkatnya umur ini membuatkan aku mula berfikir
Terlalu ramai manusia yang judgemental
Ya. Dulu aku juga judgemental
Mungkin sekarang kurang

Aku tidak kata menilai itu salah,
Cuma jangan terlalu awal mencapai konklusi

Manusia, ya kita
Kerap menilai orang lain dengan pandangan mata kita
Sekeping gambar atau secebis tulisan atau sekali pertemuan
Membolehkan kita mencapai "konklusi" kita

Sungguh kita terlalu sombong
Lupa bahawa kita bukan siapa-siapa untuk menilai

Dan kita yang beragama islam,
Bukankah kita diajar
Untuk ber- "Husnuzon"
Tidak perlu untuk aku guna bahasa arab
"Bersangka Baik" sudah pasti kita paham. 

Manusia,
Kerana Allah sayanglah
Allah tutup aib kita
Kalau Allah tidak tutup aib kita
Kita semua pasti malu
Walau untuk menunjukan muka

Wahai diri,
Jangan Sombong

May Allah guide all of us to the straight path.



0 comments:

 

Followers